duminică, 20 septembrie 2015

ŢIGARIADA

V-am spus câte ţigări fumez eu într-un an? Cred că v-am mai aspus, dar aţi uitat. Cum la fel v-am spus şi despre câtă tărie beau, ba chiar şi câtă băutură mai slabă. În fine, pentru cei care au uitat, vă reamintesc, fumez cam 1500 de ţigări, beau aproximativ 14 litri de alcool pur, 80 de litri de bere şi vreo 20 de litri de vin şi alte băuturi alcoolice. Nu credeţi, nu? Bun, vă spun  mai încolo cum stă treaba.
Să vedeţi chestie. Într-o zi caniculară de vară m-am hotărât să cosesc (a doua oară într-un an) cimitirul. Era o treabă pe care am mai făcută şi-n alţi ani, mai bine spus an de an, căci e de bun simţ să nu laşi bălăriile să crească pe morminte şi alei. Cum suprafaţa e destul de mare şi căldura pe măsură, am zis să-mi mai iau un ajutor, un băiat din sat, iubitor de muncă ca greierele. Şi vorba de cu seară a fost clară, la ora 5.30 dis-de-dimineaţă să plecăm, că apoi se pune vipia. Aşa că mă trezesc eu la 4.45, pregătesc benzina, uleiul, guta, pregătesc traista cu mâncare, sticlele cu apă, berea, că deh, omul trebuie omenit, nu-l laşi să ruginească de la apa caldă, pun şi cizmele de cauciuc, ochelarii de protecţie şi gata, doar o cheie la maşină dau  şi-n 3 minute sunt la om la poartă. Am strigat de trei ori, mai încet un pic, era  5.30, să nu scol toată uliţa, dar nimic. Am intrat în curte şi am strigat iar, nimic. Am ajuns la geam şi am strigat şi mai tare, tăcere, linişte totală. Pfoaii, ce să faci în clipa aia. Tocul geamului era abia aninat în balamale, aşa că am scos tocul cu geam şi am intrat cu capul pe fereastră. Am strigat cu forţă: „Valericăăăă”! O întoarce la 1800, ca-n armată şi o poziţie de fugă am sesizat în prima clipă. „Părinţele”, zice el buimac, „veneam eu în cinci minute, că taman mă pregăteam să mă trezesc”. Mda, la 6, că atât se făcuse ceasul, abia se pregătea să se trezească. Eu nu ştiu cum se face pregătirea pentru trezit, eu mă trezesc pur şi simplu, dar fie.  La 6.30, cu chiu, cu vai, plecăm din curte. După 200 m, la prima cârciumă, deja deschisă de la 6, când taman schimbam viteza în treapta a IV-a, îl aud: „hoooo, opreşte părinţele, opreşte un pic”. Am crezut că am pierdut vreo cositoare, deşi, auzul încă îl am bun. „Ce-ai păţit mă, dau turcii”, îl întrebai eu. „Nuuu, opriţi un pic să-mi luaţi şi mie ţigări”. Auzi chestie, să-i cumpăr eu ţigări, ce scenă ar fi fost să intru în cârciumă şi să cer ţigări, nţ, nţ, nţ. „Bine mă, dacă purtai pampers, trebuia să-ţi cumpăr pampers”, l-am întrebat  „ce treabă am eu cu ţigările tale, cumpără-ţi dacă vrei”. „Păi părinţele, nu-mi dă, că mai am datorie de aseară”. Şi a primit până la urmă, tot pe datorie, că deh, după o zi de muncă va plăti găurile din ziua precedentă. Deja era 7 când am plecat din faţa cârciumii, timpul trecea în defavoarea nostră.
Ia zi Valerică, câte ţigări fumezi pe zi, şi cât îţi ia să fumezi o ţigare”, întreb eu părinteşte. „20 părinţele, un pachet. Cam 5 minute îmi ia să fumez una, că nu trag tare, îmi place s-o fumez mai în lung”. Bag seama că e tehnică şi cu fumatul ăsta. „Dar cu berea cu  stai”, întreb eu, tot părinteşte. „Depinde, cam 5-6 beri dacă am treabă multă, beau o bere în 10 minute, mai ales dacă e prea rece”, răspunde el candid.
Ufff, pe la 8 ne-am apucat de treabă efectiv, aşa că planul cu 5.30 a rămas istorie, iar asta pentru un amărât de pachet de ţigări. Ştiţi zicala aia care spune „pauzele lungi şi dese cheia marilor succese”? Ei, cam asta s-a potrivit la noi, căci nu trecea jumătatea de oră şi Valerică făcea pauză de ţigară, apoi alta de bere, apoi alta că nu mai e gută, că nu mai e benzină, că nu mai e poftă de muncă. Din 10 în zece minute era o pauză de ceva. Noroc că-s calm, iute, dar calm, aşa că n-am zis nimic. N-am zis până la ora 16, când Valerică a oprit cositoarea şi a zis: „până aici, eu nu mai pot, am obosit, venim şi mâine”. Pfoaii, să pice cerul pe mine, auzi, să pleci acasă la ora aia pe timp de vară, mai mare râsul. Cum n-a fost chip de înţelegere, am zis să facem plata, aşa că l-am întrebat, tot părinteşte, desigur: „câte ore ai muncit tu azi”? Clipeşte el nevinovat din ochi, calculează şi-mi zice: „8 ore, de la 8 la 16, 50 de lei face treaba”. „Ba nu e aşa”, am zis eu, „ai muncit mai puţin de 6 ore”. „Cum părinţele, că de la 8 la 16 sunt 8 ore, matematica nu minte”. „Nu minte zici? Păi să vedem, dacă tu spui că nu minte. Ai fumat 20 de ţigări, un pachet, înmulţit cu 5 minute, că aşa spuneai de dimineaţă, înseamnă 100 minute. Ai băut trei beri, reci, înmulţit cu 10 minute, mai adăugăm o juma de oră. Aşadar câte ore ai muncit”?
Ştiţi cum se face cerul când vin norii ăia de furtună? Hmm, cam aşa se făcuse Valerică la faţă. Şi zice ”ahaaa, acum mi-am dat eu seama de întrebările alea de azi dimineaţă, dacă ştiam eu, ahhh, nu mă gândeam să cad în plasa asta, uhhhh”! Până în seară a ştiut o juma de sat păţania lui, căci n-a răbdat, a spus-o la cârciumă, primind aproape în cor, de la cei care-l ascultau, următorul răspuns: „bine ţi-a făcut, mă”.
Scriptura spune, prin apostolul Pavel, că „toate-mi sunt îngăduite dar nu toate de folos, toate-mi sunt îngăduite dar nu toate zidesc”, aşa că putem renunţa, chit că ne este greu, la lucrurile pe care le facem şi nu ne aduc niciun folos, mai mult, ne păgubesc atât trupeşte, cât şi sufleteşte.
A doua zi, dis-de-dimineaţă ne-am apucat de treabă din nou. Până la ora 16 Valerică n-a mai fumat nicio ţigare, chiar dacă după ce am terminat, a fumat una în mai puţin de un minut, cu sete mare.
Sursa foto: antonianoel.com

Vă spuneam la început despre ţigări fumate şi băuturi consumate.  Ştiu că nu vă vine a crede, dar asta-i realitatea, confirmată la radio şi tv, statistic, desigur, căci e vorba de media pe cap de locuitor, nu de cele consumate de mine (că nu fumez şi beau foarte rar alcool), cel ce vă relatez aceste date. Căci vrem-nu-vrem, când vine vorba de statistică, suntem băgaţi în aceeaşi oală.

Mă întâlnesc cu Valerică aproape zi de zi pe drum,  nu s-a lăsat încă de fumat, îi e frică, după cum zice el, că dacă se lasă, să nu care cumva să ajungă sfânt. Hmm, zice Scriptura aşa: „căci nu fac binele pe care îl voiesc, ci răul pe care nu-l voiesc, pe acela îl săvârşesc”. Şi s-a mai dus o zi de vară ... . 

21 de comentarii:

  1. Ce frumos ai scris :)
    Nu am obiectii :P :))
    Seara frumoasa, Padre.
    Si salutari lu' Valerica :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adică nu am scris urât, ca altă dată, nu? :D
      Era culmea să ai obiecţii, de parcă eu obiectez la ce postezi tu. :P
      Seară frumoasă şi vouă, Gaby!

      Ștergere
  2. Padre, cine a fumat și a renunțat știe: CEL CARE VREA SĂ RENUNȚE LA FUMAT, o face pur și simplu. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Rita, nu te contrazic, dar mi se pare mai mult decât deplasat să-i ceri cuiva să-ţi cumpere ţigări fără să-i dai un ban. Nici cu banii lui nu aş fi cumpărat, darămite altfel.

      Ștergere
  3. Viciul ăsta,,bată-l vina,, ai trăit-o şi pe asta Părinte, dacă îi cumpărai şi ţigări, zău că ... ufff ... băiat ,,bun,, de...mai cu un nărav, două. Faină poveste. O seară liniştită.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Melinda, nu cedez aşa uşor, cum s-ar spune pe aici, în jargon, sunt "vaccinat" pentru astfel de situaţii, că doar nici eu nu-s de ieri de azi pe lume. Seară binecuvântată să fie la tine!

      Ștergere
  4. Cred ca v-ati gandit putin-putin si la mine cand ati scris povestea lui Valerica :) Ce sa zic, mi-i cam jena, ma consolez ca eu fumez una la o ora si jumatate, uneori chiar doua :) Putin de tot ma consolez cu asta, ca altfel stiu, bininteles ca si eu am calculat toate minutele pierdute-n zi...Si s-a mai dus o zi de toamna...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mihaela, vai, dar aşa de rău mă crezi tu pe mine? :D E drept, am fost un pic ca, tranşant în comentariul scris la blogul tău, dar nici chiar aşa. Deşi, dacă mă gândesc bine, citind cele scrise de tine, o ţigare sau chiar două e foarte mult pentru organism, ar trebuie să le răreşti bine de tot, dacă de renunţat chiar nu poţi dintr-o dată. Sunt convins că Mihnea ar fi tare fericit dacă ai reuşi să renunţi la ele.
      Zi cu spor în cele bune şi cu cât mai puţine ţigări!

      Ștergere
  5. Părinte, cred ca Valerica din poveste se intalneste peste tot. Parintii mei, de cate ori au nevoie de ajutor prin gospodărie, ( cosit, adunat fan, tăiat lemne....) doar de oameni dintr- astia au parte. Plus ca se mai întâmplă sa se si ameteasca peste zi de la prea mult alcool si a diua zi sa nu mai vina deloc la lucru cum se intelesesera. Le- o purta si lor Dumnezeu de grija cum nu ne lasa nici pe noi si poate or reveni pe Cale.
    Sărut mana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Corina, aşa este, sunt peste tot oameni care nu reuşeşc să renunţe la aceste vicii. Nu vreau să existe percepţia că-i judec, nicidecum, îmi pare rău sincer că îşi consumă energia distrugându-şi organismul cu fel şi fel de substanţe, că-şi pierd şi sufletul din cauza depresiei în care cad ulterior. Am încercat deseori să-i ajut, uneori părinteşte, alteori prieteneşte, cu unii am reuşit, cu alţii încă nu. Sunt cazuri şi cazuri, unele care au nevoie de ajutor medical, altele de ajutor spiritual.
      Zi binecuvântată să ai!

      Ștergere
  6. O poveste demna de Pateric....cu invataturi...Cine are minte, să ia aminte.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ramona, lecţiile vieţii, întâmplările simple, pot fi deseori mai de folos decât o bibliotecă întreagă. Zi binecuvântată să ai!

      Ștergere
  7. Am venit sa mai citesc odata si aici. Nu de alta, dar imi era dor de Valerica :))))
    Trebuie sa exersez si eu pregatirea aia dimineata :))))))
    O seara frumoasa, Padre!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Meri, dacă afli cum se face, să ne spui şi nouă, că uite, ne trezim de ceva decenii fără pregătire, lucru care nu-i tocmai plăcut. :D
      Seară frumoasă să fie la voi!

      Ștergere
  8. Frumos mai povestești, Padre! Și pentru că viciul e viciu... mi-am mai aprins o țigare. De băut, încă nu m-am apucat!
    O zi bună la casa voastră, fără Valerică!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ahhh, cu fumul prin pagina mea, Mari? Nţ, nţ, nţ! :D Zi frumoasă să fie şi la casa voastră!

      Ștergere
  9. Ati scris ca un ...Parinte!:)

    Sarut-dreapta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am scris din experienţa vieţii de zi cu zi, din ineditul pastoraţiei şi pentru ca voi, cei care treceţi pe aici, să vă mai descreţiţi frunţile.
      Zi binecuvântată să fie la voi, Claudia!

      Ștergere
  10. Am avut impresia ca-l citesc pe Creanga :). Tare frumos, Padre! Povestirile despre viata la sat ma fac fericita. Mai rau este ca timpul trece si nu stiu daca imi voi implini visul .....casuta la tara :) ! Ganduri bune, Mihaela

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mihaela, trebuie să treci de faza gândului, la faptă, chiar dacă banii sunt mereu pe sponci, vezi bine ce repede trece timpul, viaţa.
      Mă bucur că mi-ai trecut pragul paginii virtuale şi cu un comentariu, înseamnă mult pentru mine.
      Seară frumoasă şi săptămână cu spor să fie la voi!

      Ștergere