sâmbătă, 8 februarie 2020

FĂRĂ MASCĂ




Din cele mai vechi timpuri pământene omul și-a dorit să se înalțe și să zboare, ca și cum, din reminiscențele unui paradis pierdut înainte de vreme, să păstreze puterile unor clipe în care aproape totul era posibil. Numai că înălțarea sau mărirea nu este posibilă de la sine, ar atrage imediat căderea, ca oarecând Lucifer cu ceata sa ori, Dedal și Icar, din dorința celui din urmă de a se înălța, cu aripi de ceară, cât mai aproape de soare. Că și zice Scriptura: „și cine dintre voi, îngrijindu-se, poate să adauge staturii sale un cot?”
Ori, să fim înțeleși, pentru înălțare nu e de ajuns doar să faci comparații, să arăți cu degetul pe cei de lângă, aparent mai mici decât tine și, prin asta, să te socotești mai presus. Pentru înălțare ai nevoie de coborâre și cercetare, ai nevoie de cunoașterea sinelui, de a te cunoaște bine pe tine însuți exact cum scria pe frontispiciul antic de la Delphi: nosce te ipsum!
Trăim într-o lume nebună în care oamenii se declară toți sănătoși, recunoașterea bolii fiind, din nefericire, un prag peste care cei mai mulți, din mândrie, nu pot trece. Și cum oare să te vindeci dacă nu recunoști că ești bolnav? Doctorul nu te poate forța să-ți recunoști boala, chiar dacă vede simptomele, el nu poate trece peste mândria cu care crezi că vei înfrunta momentul. Iar sufletește, crezându-te superior, n-ai să rodești niciodată, vanitatea, fariseismul, fiind o infirmitate a sufletului, un handicap care întreține autosuficiența și lâncezeala, gândul că ți-ai îndeplinit ritualul și că pentru asta merită să fii în față. Dar e greșit, pentru că așa, prin autosuficiență, rutinat, vei ajunge să faci din orice lucrare o non-lucrare, din rugăciune o non-rugăciune și din rodirea inimii doar aguridă și stârpituri.
Mă întreabă și pe  mine mulți de unde atâta suferință în lumea asta. Uneori sunt inspirat și găsesc răspunsuri aplicate, alteori cred că nedreptatea este cauza suferințelor noastre, ea este boala ultimilor decenii, dacă nu secole, pentru că în nedreptate se înglobează multe slăbiciuni ce dau naștere unor frici neîntemeiate. De ceva timp purtăm măști peste tot, măștile ce astupă gura și nasul, desigur, că de cele ale fățărniciei nici nu mai aduc discuția, fardul și fardarea virtuală fiind literă de lege, aplicațiile prin care ne dăm strălucire fețelor fiind la mare căutare. Dar de ce purtăm măștile? Pentru a ne feri de boală, e de înțeles. Ce facem însă când purtăm măștile din ipohondria unor aparente stări de boală, ferindu-ne de ceilalți, arătându-i cu degetul și crezând că noi nu suntem ca ei, ci mai presus de ei, vezi-Doamne, sănătoși?
Că suntem farisei și că ne complăcem în trufia noastră n-o să recunoaștem, doar că această infirmitate n-are să poată fi vindecată de nimeni, pentru vindecarea mândriei nu există proteze și nici transplanturi, vindecarea fiind posibilă doar din interior, prin schimbarea minții, spre rodirea inimii.  Poți posti, te poți ruga cu orele, te poți târî și bate metanii nopți întregi, poți face milostenie cu tirul și poți vorbi cât zece profesori deodată, dacă le faci toate doar pentru a te înălța, fariseic, degeaba, nu rodești, inima tot aguridă va da.
Îmi spunea cineva că nu vine la biserică pentru că-s „ceilalți”, că știe el „ce au făcut ăia la viața lor”. Ce gândire simplistă, ce pueril, de parcă la biserică mergi pentru ceilalți, mergi pentru tine, pe ceilalți, când ești în rugăciune, nici nu trebuie să-i vezi (fizic), e ca și cum n-ai merge la spital că mai sunt bolnavi pe-acolo, oameni mult mai bolnavi decât tine alături de care nu poți sta de frică faptului că tu nu ești ca ei.
În fața celorlalți ne afișăm ca cei perfecți, postitori, iubitori de familie, drepți, chiar fără de minciună, ne arătăm plusurile cu  trufie arătând cu degetul spre cei care, în minusurile lor, pot fi mult mai buni decât noi.
Și credeți-mă, măcar și metaforic vorbind, nu cred să fie pedeapsă mai usturătoare decât să vezi, la un moment dat, că cei pe care i-ai disprețuit sunt mai buni decât tine și, pentru asta, și răsplătiți.
A recunoaște cu adevărat care-ți este valoarea, nefardat, sincer, fără mască, ține de maniera sufletului, de cât de nobilă-ți este trăirea și de cât de curată cunoașterea de sine. Oricât ar încerca omul să arate că este mai presus decât realitatea sfârșește prin prăbușire, a te apropia de soare, prin zbor, e un vis, a fi ca Dumnezeu poate fi o stare, dar asta nu se fură, se lucrează, uneori o viață întreagă.
„Fiindcă oricine se înalță pe sine se va smeri, iar cel ce se smerește pe sine se va înălța”.

16 comentarii:

  1. Trufia asta e boala veche Padre.Pentru multi dintre noi,a-i injosi pe semenii lor a devenit un mod de viata.De parca ce ai castiga umilind pe cineva.Cred ca toleranta va fi in curand ceva abstract.
    Ma gandesc ca am fost intotdeauna cel mai mare critic al meu,poate tocmai prin faptul ca am inteles ca sunt multi altii mai buni,ori mai intelepti decat mine.Ca daca as avea mai multa vointa,as putea si eu sa ajung la nivelul lor.Totusi importanta este si calea pe care trebuie sa o apuc pentru a realiza asta.
    Anul acesta pare a fi unul de cotitura,de provocari frumoase si ma gandesc ca poate Cineva a considerat ca merit oportunitatea asta,scotandu-mi in cale oameni care-mi pot fi model.
    Seara buna sa fie la casa voastra Padre.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La partea cu trufia e mult de discutat, poate fi istorie, mi-ar plăcea să te aud despre cealaltă parte, cu oportunitățile, cu schimbarea, cu bucuria. Poate ne auzim zilele astea.
      Zi faină să fie la tine, Die!

      Ștergere
  2. Ce te-a stârnit asa? Ca ai perfecta dreptate, e adevărat, dar ceva trebuie sa te fi făcut sa scrii blogul asta.
    Cat despre măștile din virtual, e greu sa le scoți. Unii le poarta de atât de mult timp încât ajung sa creadă ca aia e fata lor cea adevarata. Da, întotdeauna oamenii și-au dorit sa se înalte cât pot de sus, uneori fără sa se întrebe ce preț are dorința lor de înălțare. Dacă înălțarea presupune zborul în sine(și acum, sunt destule mijloace prin care sa o faci) pot înțelege dorința nestăpânit de "mai sus". Sau ambiția cu care alpiniștii își testează limitele. Dar nu am sa înțeleg niciodată modul în care îti calci în picioare principiile, asta presupunând ca le-ai avut vreodată, doar pentru a arata tuturor ca ești mai sus cu o treapta decât ceilalți, material vorbind. Eu știu oameni care au pus casei un accesoriu oarecare, doar pentru a fi mai înaltă ca a vecinului, fără sa realizeze cât de mici sunt în realitate(sa nu-mi zici ca nu am pus ghilimele la vorba aia cu cât de mic poți sa fii, ca o sa ai de lucru la completat pagini în catastiful cela😉😇 )
    Una peste alta, mereu m-am întrebat dacă Icar a plătit cu viata pentru ca a visat sa zboare sau pentru ca a indraznit sa creadă ca poate fi asemeni zeilor. Pentru ca tot mai puțini își cunosc și isi recunosc limitele. Și sunt si mai putini cei care doresc sa își depășească aceste limite pentru ei și nu pentru ca asa e de bon ton, sau în trend, sau, mai grav, doar pentru a face sa crape de ciuda capra vecinului.
    Ganduri amestecate, generate de postarea ta, si daca iar o sa spui ca oricum scrii degeaba ca nu te citește nimeni, eu îți spun că e suficient sa te citească o singura persoana, nu ca eu as fi un exemplu, dar uite ca m-ai făcut sa îmi pun întrebări, și chiar dacă nu am reușit sa răspund la ele, faptul ca am ajuns sa mi le pun, e un pas înainte. Și dacă am spus cine știe ce prostie, ai mila, ca e trecut multișor de miezul nopții...
    Zi faină la casa ta, Padre!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ceva special n-a fost, am adunat și eu de-a lungul timpului diverse întâmplări care, iată, s-au strâns înainte de Duminica Vameșului și a Fariseului în această postare. Azi, printre altele, în biserici, se vorbește despre fariseism, despre modul în care ne raportăm la noi înșine și la ceilalți prin prisma celor pe care le facem zi de zi, fie că le avem ca îndatoriri, fie pe cele din voie liberă.
      Ești medic și știi bine că oamenii se codesc de multe ori să spună tot despre bolile lor, se jenează, sunt frustrați, nu au răbdare și, de multe ori li se pare că cele prescrise fie sunt prea multe, fie prea puține.
      Înălțarea fizică prin zbor, cu ajutorul tehnologiei, a ajutat mult omenirea, zborul reducând enorm de mult timpul de călătorie. Doar că a rămas nerezolvată înălțarea sinelui prin mândrie, cea care, nevindecată, provoacă suferință atât celor ce se înalță, cât și celor care, smerindu-se, suferă într-n fel sau altul când sunt arătați cu degetul.
      Să ai o zi faină la casa ta, Tiana!

      Ștergere
  3. Oare înălțarea asta prin mândrie va avea leac? Sunt oameni ca tine, care fără sa vrea reușesc sa ii facă pe ceilalți sa înțeleagă care este adevărată cale ce îți poate aduce liniștea și sentimentul greu de descris ca ai făcut ce trebuie și cum trebuie, fara sa aștepți mulțumiri și osanale. Dar sunt putini, chiar și printre cei care, prin natura meseriei lor, ar avea un cuvânt greu de spus în aceasta vindecare(sa ma ierți, știu ca suna prozaic, dar sunt mulți pentru care a fi preot este doar o meserie ca oricare alta, fără nici o legătură cu harul care sa îi facă pe cei în mijlocul cărora trăiești sa îți spună din tot sufletul "taica părinte"). Asa cum și printre medici sunt destui care nu au răbdarea sa isiascukte pacienții suficient de mult încât sa găsească modalitatea de a nu-i aduce în situația de a spune ca au primit prea mult sau prea puțin. Iarasta presupune sa nu te uiți la ceas, spunându-i ca rolul tău s-a terminat după cele 7-8 ore legiferat prin codul muncii.
    Si, sa recunoastem, ca vor fi întotdeauna cei pentru care nimeni și nimic nu este suficient de bun pentru ei.
    Of, iar ma faci sa vorbesc mult, și, poate, pe alocuri, departe de subiect. Dar tu înțelegi, asa ca...
    Vai de capul eu păcătos. Îmi dauseama ce puțin știu eu despre cele pe care le păstorești tu. Știam de o duminica a fariseului, dar habar nu aveam când este🙈

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Lasă, că-ți răspund eu pe scurt. Nu e o problemă că nu știi anumite lucruri, ci să nu vrei să le știi, ori, de-a lungul vieții avem șansa, datorită unor oameni cu care interacționăm, să întărim și să clarificăm anumite informații, să trăim altfel anumite momente, să dăm sens anumitor stări.
      Și dacă duminica de azi a fost așa, duminica viitoare, prin evanghelia ce se va citi, e cutremurătoare.

      Ștergere
    2. Pe cea de duminica viitoare o stiu, Padre. Am auzit-o spusa si interpretata in multe feluri.
      Toti facem alegeri. Mai bune sau mai putin bune. Putini sunt cei care la un moment dat, nu ratacesc calea. Important este aa inteleaga unde si cat au gresit si sa se intoarca cu smerenie, chiar daca sunt constienti ca toate au o plata.
      Dar pe tema asta si multe altele, e mult prea mult de discutat si eu stiu prea putine, asa ca ar fi nevoie de de multa rabdare din partea ta. Dar poate vreodata o voi auzi spusa de tine si, asa cum spui, voi umple o parte din golurile pe care le am.

      Ștergere
  4. Toate adevarate, cred ca fiecare picam in plasa propriei fatarnicii. Din diverse motive... Bun e cand imi mai da Doamne Doamne cate o palma si parca imi revin cu ochii in jos. Fara Dumnezeu, greu de cernut sufletul... Iar daca esti sincer, modest si nu te aliniezi trendului, lumea te desconsidera. Eu am observat in ultimul timp ca, scazandu-mi gradul de toleranta fata de multe superficialitati, devenind mai sincera si mai expusa, oamenii se uita urat, dau jos masca de complezenta. Sunt sigura ca si eu mai am masti de curatat, ca nu e nimeni perfect. Imi vine in minte un lucru spus de Maica Tereza, "fii bun oricum, iubeste oricum, .... in final, totul este intre mine si Dumnezeu", iar atunci singurul care ar mai fi putut schimba trecutul, sunt eu. Cred ca vorbesc mult si prost sau fara noima, dar pe zi ce trece vreau sa ma las curatata. Sa ne ajute Doamne Doamne sa ne vedem bolile si patimile si sa le curatam cat e vreme. Toate bune, Padre si salutari acasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Laura, trecutul nici Dumnezeu nu-l schimbă, el rămâne porțiunea de scară pe care odată urcați, n-o să mai putem coborî niciodată să modificăm ceva.
      Fățărnicia celor din jur o simțim imediat, pe a noastră doar când ne smerește Dumnezeu, de aceea, poate, nu ne-a fost lăsat zborul, ca păsărilor, fiindcă noi, lipsiți de chibzuință și bazându-ne pe propriile noastre puteri, ne-am fi avântat mai mult decât am fi putut duce și, la un moment dat, căzând, am fi terminat totul.
      Altfel, a fi bun și a ierta înseamnă a tinde spre Dumnezeu, fiindcă-i clar, cele două atribute în El își au izvorul.
      Zi faină la casa voastră frumoasă!

      Ștergere
  5. Cateodata chiar ma gandesc de ce trebuie sa fim fatarnici, de ce vrem sa parem altfel decat suntem, de ce vrem sa fim inaintea tuturor? Cred ca lucrurile materiale au ajuns sa fie pe primul plan si uitam de suflet, uitam sa fim oameni cu adevarati. Totodata, nu vrem nici sa fim luati de prosti sau peste picior, doar pentru ca suntem mai buni. Oricum incercam sa fi, parca nu este bine. Mai multe nu pot sa zic, ca nici eu nu sunt grozava si de ceva timp, am ajuns sa imi spun ca sunt un om rau, din diverse motive si mai ales, parca spun tot mai des in fata lucruri si simt ca oamenii se supara. Dar nu mai pot accepta multe, nu mai pot tolera multe, vreau sa imi fie si mie bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Taman de asta am spus că trăim într-o lume nebună cu oameni se se declară sănătoși, Rocsi, pentru că lipsa de viziune și autosuficiența, coroborate cu răutatea și indiferența, dau o linie lipsită de eleganță oamenilor ce nu se văd decât pe ei înșiși bine.
      Plus de asta nicăieri, cred, nu se mai predă etica, despre morală nici vorbă, despre bune maniere și respect foarte puțin și distorsionat. Avem nevoie de eleganță în manifestarea noastră, nu de alta, dar putem arăta și părțile frumoase din noi, nu doar mândria.
      Din nefericire trendul este unul clar în spre rău, iar revenirea, dacă n-o putem face fiecare din noi personal, numai Dumnezeu o mai poate face, dar ne-ar fi greu de tot să rezistăm unei smeriri divine.

      Ștergere
  6. Mulțumesc frumos de apreciere, trecere și gând, Luiza! Să-ți fie seara și zilele cu bucurie și răbdare!

    RăspundețiȘtergere
  7. Ai luat-o înaintea pandemiei ,,cu masca, fără masca", dar sociologic vorbind, fiecare are măști fără număr, în funcție de rolul social: ca profesor, ca soț, soră...dar înțeleg, cred, ce ai vrut sa transmiți. Cu masca sau fără, esența fiecăruia transpare indiferent de rolul social interpretat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Măștile recunoscute, asumate, adică cele enumerate de tine, nu sunt măști problemă, e firesc să te comporți ca un părinte dacă ești părinte, ca soț când ești în această postură, problema este când, indiferent de rol, porți o mască falsă.

      Ștergere
  8. Involuntar sau nu, in permanenta facem asta, ne consideram mai buni decat ceilalti. Poate ca important e ca in mintea noastra, in rugaciune, in constiinta noastra, sa recunoastem cat de bolnavi sufleteste suntem, ca astfel sa putem accepta si initia vindecarea. Si de fiecare data cand vom cadea (c-om vom face, in continuare...) sa ne ridicam si sa incercam sa fim macar pic cu pic mai buni, mai smeriti. Si sa speram ca vom avea ragaz suficient de la Domnul, sa apucam sa zidim din lucrarea noastra cat mai mult.
    Imbratisari, Padre!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gabi, măștile au fost mereu purtate pentru a impresiona, pentru a induce în eroare ori pentru a stăpâni. De cele mai multe ori cei care le-au purtat au ajuns să se identifice cu masca, fatală situație, fiindcă avantajul nu e decât pentru o scurtă perioadă, mai apoi ajungi să-ți dorești realitatea și, pentru că ți-ai făcut un statut, ajungi să te ascunzi în spatele unei măști care te arde o viață întreagă.
      Zi cu bucurie să aveți și voi!

      Ștergere