miercuri, 5 august 2020

ÎN LUPTĂ DREAPTĂ CU DUMNEZEU



V-ați luptat vreodată cu Dumnezeu? L-ați provocat vreodată pe Dumnezeu la o luptă dreaptă încercând, zic și eu, să vă vedeți limitele? Ori poate vreodată, ispitiți la luptă de către Dumnezeu, ați avut măcar o mică victorie?
În viață putem avea parte de victorii care să ne coboare și de înfrângeri care să ne ridice, putem avea parte de încercări și ispite care să ne zidească și de porți deschise care să ne înfunde. Și mai știu un lucru, anume că pașii făcuți cu încredere pe valurile vieții, chiar dacă-s puțini înaintea unor inerente scufundări cauzate de angoasele deseori puerile cu care ne înveșmântăm, pașii ăștia, în micimea lor, sunt cei mai siguri în urcarea unor trepte pe scara propriei existențe.
Ultimile trei săptămâni au fost pline de încercări, încercări de suflet venite în valuri uriașe și-n trepte abrupte, încercări ce recunosc că mi-ai ispitit mintea și simțirea spre a-mi pune întrebări care să-mi cutremure ființa brăzdată pe alocuri de șiroirea unor lacrimi amare. Doar că, scris este: „cărarea mea şi firul vieţii mele Tu le-ai cercetat şi toate căile mele mai dinainte le-ai văzut”, iar asta nu ca o predestinare care să anuleze dulcea libertate, ci ca o purtare de grijă armonios rânduită spre a fi atât părintească, cât și pedagogică.
De Dumnezeu sunt hotărâţi paşii omului, căci cum ar putea omul să priceapă calea lui”? Drumurile vieții sunt nebănuite, răscrucile vieții și răspântiile ce astăzi se numesc sensuri giratorii ne oferă posibilitatea de a alege drumul pe care ar trebui să continuăm un lucru început ori un lucru pe care ar trebui să-l începem. Că latinii ziceau „via recta semper bona” știu, dar ei nu la elevația drumului se refereau, ci la modul în care ne putem păstra verticalitatea în cele pe care le urmăm ori le coordonăm, ba chiar și verticalitatea clipelor în care, îngenunchiați fiind, ne păstrăm gândul tot spre lucrul cel bun.
Din primăvară am hotărât să urc din nou pe Athon, doar că șansele de a merge în Muntele Athos scădeau pe zi ce trece, mai mult, cu trei zile înainte de termen deja era aproape imposibilă plecarea, cercetarea cu care am fost încercat și ispitit atingând cote paroxiste cu două zile înainte și, abia în ziua plecării, cu doar câteva ceasuri înainte, totul să se rezolve ca prin farmec, ca și cum, o ceață densă și rece s-ar risipi în cele patru zări spre a lăsa loc soarelui să încălzească și să lumineze totul în jur.
Și nu, nu testul (Covid) a fost problema, a fost negativ, așa cum am simțit dintru început, ci testele, acele lecții predate și examinate aproape instantaneu de către Cel căruia îi slujesc cu drag și credință, pe de o parte, iar pe de altă parte de către alte terțe persoane ori situații.  
Puțin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit”? Chiar așa, de ce? Cândva, apostolul Petru, speriat de valurile mării,  a început să se scufunde în valurile unei mări scăldate-n smoala unei nopți cercetate de furtună. La mine a fost mai rău, în lumina zilelor am trăit bezna unor momente în care valurile nu prim mărimea lor mă speriau, ci prin desimea cu care se succedau. 
Inima omului gândeşte la calea lui, dar numai Domnul poartă paşii lui”. Plecarea a fost ca de fiecare dată minunată, revederea unor prieteni deja vechi, întâlnirea cu prieteni noi dar la fel de minunați, ne-mișcarea din mașinile aflate în mișcare și bucuria povestirilor depănate în sutele de km au scurtat parcă distanța pe care o avea de parcurs. Fiecare din noi am avut, pare-se, înaintea acestui pelerinaj, felurite încercări, fiecare din noi biruind ispitirile spre a duce la bun sfârșit ceea ce ne-am propus încă de anul trecut, ceea ce hotărâsem la începutul primăverii.
Poate că vă întrebați la ce bun să citiți mai departe. Cumva, sincer, vă înțeleg, dar trebui să știți un lucru, aceste plecări nu-s concedii spre îmbuibare, nu-s momente de relaxare fizică în care lenea devine arbitrul fiecărei clipe petrecute departe de oarece responsabilități. Nu, aceste plecări sunt răspunsuri de mulțumire pentru multele împliniri cărora, din nefericire, veșnic nemulțumiți, noi nu le dăm cinstea cuvenită.
Dincolo de relaxarea aproape de neînțeles cu care ne-au primit grecii pe continent, una de bun simț, cu păstrarea unor distanțe legale mai mult decât firești și cu respectarea atât de naturală a unor reguli în vreme de pandemie, dincolo de naturalețea și eleganța cu care am fost serviți, există starea de dincolo de oraș, cea din Munte, unde totul parte rupt dintr-o altă lume, ca și cum ai intra direct într-un film bun petrecut în timpurile în care nu exista frica morții la fiecare pas.  Athosul, cu regulile lui simple, izvorâte din ancestralul unor timpuri greu încercate, dezvăluie o trăire idioritmică ce funcționează după trei norme, ascultare, rugăciune și iertare, norme care în lume sunt aproape de neconceput. Rugăciunea este continuă, munca este aproape de ocnă, rezultatele sunt de excepție, ascultarea este ca o fiică a iubirii și iertarea este ca un medicament care vine să stingă toate rănile unor zile greu încercate.
De mă voi sui în cer, Tu acolo eşti. De mă voi coborî în iad, de faţă eşti”. Am început urcușul spre Athon la ora 4.30 dimineața, exact în momentul în care, în biserica schitului de la Prodromu slujba era în plină desfășurare. La lumina lanternelor rucsacii păreau niște uriași ce se agățaseră de umerii noștri. Și până la urmă, chiar așa era, rucsacii mari purtau de sus până jos toate cele necesare unui urcuș serios pentru o noapte de dormit sub cerul liber. Izoprenul ține ceafa, sacul de dormit ține mijlocul, hainele de schimb, bruma de mâncare de post, cele câteva cepe, lămâile și bidoanele de apă, câteva conserve și chiar fructe atent dosite printre lucruri,  încărcau spațiul de mijloc. La Stavros, cumva la mijlocul drumului, ultimul loc unde se găsește apă, am făcut un popas de rugăciune și odihnă. Apoi a început urcușul sinuos și abrupt vreo 900 m până la Panaghia, ultimul loc de odihnă înaintea asaltului final spre 2033 m, asaltul făcut doar în bătaia soarelui ce încinge stânca colțuroasă din ale cărei crăpături, ici-colo, răsare câte o floare sălbatică crescută-n mângâierea vânturilor de înălțime.  Iar vârful, Athonul, locul în care odinioară era așezată statuia de aur a lui Apollo, se descoperă ca un sanctuar de liniște peste care se revarsă la apus binecuvântarea unui cer pe care ai senzația că-l  poți atinge cu mâna și, în strălucirea nopții, cu revărsarea unui fluviu de stele ce par a se zbengui în voie peste creștetele celor care, osteniți de urcuș, dorm sub cerul liber așteptând răsăritul senin al unui restart de trăiri mai mult decât dorit în vremurile de restriște. 
Cine crede că-s ușoare coborârile se înșală, uneori sunt epuizante, coborârile au urcușurile lor, ca-n viață de altfel, depinde de locul în care te afli în barcă, căci atunci când ești pe creasta valului ai senzația că urci, doar senzația, fiindcă cealaltă parte a bărcii deja a coborât. Gambele făcute stâncă și genunchii ce nu mai răspund la comenzi, ca o mașină fără servo direcție sunt doar senzații de moment, durerile sunt înăbușite de bucuria reușitei, fiecare pas spre nivelul mării, dincolo de durerea ascuțită resimțită de mulți, reprezintă un pas spre finalizarea unui drum binecuvântat.
Finalul, dincolo de epuizarea fizică, aduce cu sine pe chipurile celor din grup, oameni în toată firea, zâmbetul acela de fericire pe care numai pe chipul unui copil ce a marcat golul victoriei în ultimul moment al meciului. Bucuria sufletească a revederii unor părinți athoniți, rugători și muncitori, bucuria rugăciunii din mănăstirile muntelui și, de ce nu, bucuria de a ne ruga pentru cei de acasă, au șters, parcă, fiecare încercare de dinainte de plecare, ca și cum, de sus, zâmbind părintește, Dumnezeu a șters amărăciunea amintirilor, păstrând doar lecția dulce a cercetării sufletești.
 Ființial vorbind, nu căderile sunt problema, ci lipsa dorinței de a te ridica. Niciun urcuș nu e ușor, nicio coborâre nu e facilă. A urca sprijinindu-te pe valorii lumii în care trăiești presupune a avea o pregătire temeinică numai bună pentru momentele în care, nevoit fiind să cobori, să poți face asta cu aceeași bucurie cu care ai ajuns sus.
M-am luptat cu Dumnezeu, nu ca oarecând Iacov cel ce s-a numit Israel, doar ca un purtător al crucii de muritor cu stăruire spre cele ale vieții. M-am luptat cu Dumnezeu și mi-a învins mândria cu mângâierea smereniei; m-am luptat cu Dumnezeu și mi-a învins cerbicia cu ascultare; m-am luptat cu Dumnezeu cu cârtirea și m-a învins cu iertarea; m-am luptat cu Dumnezeu cu toată ființa mea spre a-I arăta că am dreptate în judecățile mele și mi-a răspuns la fiecare acuzare cu iubire.
Între cer și pământ, printre frunze și vânt, printre pietre și lut, printre ape liniștite ori învolburate, rămân o fărâmă de suflet ce se luptă cu Dumnezeu în luptă dreaptă, conștient fiind că fiecare înfrângere reprezintă de fapt o victorie a sufletului din ale cărui răni, în cel mai rău caz, nu pot curge decât șiroaie de lumină scăldată-n amărăciunea unor lacrimi deja uscate.  












21 de comentarii:

  1. Cred ca e prima data cand invidiez si te invidiez ca esti barbat si ai putut sa faci aceasta calatorie. Banuiesc, pentru ca n-am ajuns acolo, ca e un loc unde esti mai aproape de Dumnezeu desi departarea este imensa. Cred ca inainte sa ma lupt cu Dumnezeu m-as lupta cu mine mai aprig.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu e prima dată când mă invidiezi, conform catastifului meu mai ai vreo câteva momente, dar le vom dezbătea la momentul potrivit. Într-adevăr, Athosul e un loc aparte, pe de o parte este una dintre cele mai curate zone de pe Terra, la propriu vorbind, pe de altă parte puterea rugăciunilor, starea de spirit în sine, îți dă o energie de nedescris. Nu folosesc curentul electric în biserici, toate slujbele se fac doar la lumina candelelor și a lumânărilor, nimeni nu se răzvrătește anarhic, cumpătarea e la cote ce nu pot fi puse în balanță cu ceea ce facem noi ca trăitori în zgomotul lumii de „afară”.
      Altfel, luptele cu noi înșine sunt ușoare, indiferent de tabără tot câștigăm. Luptele cu Dumnezeu sunt altfel, ne lasă libertatea de a folosi orice armă, ne lasă să atacăm când dorim, se apară fără a produce răni și, chiar dacă vede că ne rănim singuri, vindecă fără a cere ceva în schimb.

      Ștergere
  2. Super calatorie ai avut,bravo. Eu sunt mai putin curajoasa si nu cred ca eram in star, dar cum zice Cleme, un pic de invidie acolo e si din partea mea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Timea, n-am mai scris faptul că deși aveam testarea făcută în țară, la graniță, din fiecare mașină, au mai testat câțiva prieteni, aleatoriu, desigur, doar că asta nu ne-a oprit, am avut nu doar credință, ci și încredere.
      Urcușul meu a fost unul de/spre mulțumire, am primit în viață multe lucruri, zic eu, mai mult decât aș fi meritat, iar asta nu trebuie s-o uit niciodată.

      Ștergere
  3. Ce frumos aranjează Dumnezeu lucrurile şi cu câtă tihnă se pun toate la locul lor! Mă bucur că aţi putut face drumul ăsta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. El le aranjează cu înțelepciune, așa este, noi suntem cei ce cârtim, iar eu cu atât mai mult, în slăbiciunea mea, pun la îndoială anumite cercetări.
      M-am încărcat sufletește, sper să fiu mai puternic de-acum.

      Ștergere
  4. Mai e loc de încă puțină invidie pe aici? :))
    Părinte, glumesc! Nu pot decât să mă bucur că ați ajuns din nou acolo, mai aproape de cer și de Tatăl. Știu că i-ați dus și de la noi, păcătoșii, câte o mică rugăciune și vă mulțumesc.
    Mi-a plăcut mult cum ați spus: "coborârile au urcușurile lor". Am reținut-o!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai observat că am fost cumpătat și n-am zis nimic de creveți, de inele de calamar, de caracatiță la grătar, de salată grecească și de alte delicatese cu care noi, gurmanzii, mai luptăm uneori, da?
      Altfel, mi-e dragă rugăciunea, iar gândul că-s mulți care așteaptă o mângâiere sufletească chiar și prin mintea mea, a nevrednicului, mă responsabilizează și mai mult.

      Ștergere
  5. Padre, mie personal mi-e greu sa comentez pe subiect... poate vreodata asa face to face... in fine. Sper ca sunteti bine si ma bucur din nou pentru reusita de a ajunge acolo. Sanatate multa si izbanda in toate luptele va doresc! Seara cu bine si salutari fetelor!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Laura, oricând dorești, știi bine că de la vorbă și de la mâncare nu dau niciodată înapoi. Desigur, sunt convins că dincolo de momentele vesele ale întâlnirilor noastre cu grupul de prieteni pot fi și serios, aplicat și dispus la un tain de vorbă pentru cele sufletești.
      Suntem bine, mulțumim frumos!
      Seară cu bucurie și concediu cu senin vă dorim și noi!

      Ștergere
  6. Padre, să mai spun și eu că te invidiez? :))))))) Nuuu, nici pe departe, mă bucur când oamenii buni sunt răsplătiți cum se cuvine, mai ales după așa eforturi. Nici nu mi-aș fi imaginat că nu ai putea să reușești ce ți-ai propus. Foarte frumos ai relatat, ca de obicei, de altfel. Eu las articolele tale să le citesc dimineața, la cafea, iar azi mi-am făcut timp și pentru acesta. Merg de minune cu cafeaua de dimineață scrierile tale! O zi frumoasă, Padre și salută-le și pe fete din partea noastră!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta cu invidia nu ține, am auzit că face rău la ten, așa că trebuie lăsată deoparte. :))
      După îndelungi încercări, cercetări și alte stări, am reușit din nou, da, am dat sufletului posibilitatea să-și reîncarce nevăzutele baterii pentru următoarele încercări, inerente de altfel, ce vin pe drumul vieții.
      Oare tu nu beai ness? De unde treaba cu cafea acum.

      Ștergere
  7. Eeee, Padre, m-am dat pe cafea de un an. Cafea fără zahăr și puțintel lapte, din când în când. Nu mai beau ness că am redus cantitatea de zahăr zilnică și ness-ul fără zahăr nu prea merge. :D

    RăspundețiȘtergere
  8. Dumnezeu face minuni, noi ne bucurăm, rămân învățături și amintiri pentru care trebuie să mulțumim. Așa de frumos este descrisă această minunată călătorie spirituală.Fiecare zi este o luptă, poate nu realizăm, dar sigur este o luptă. O luptă cu noi, cu dorințele noastre, suferințele noastre ....Mă bucur din suflet pentru această frumoasă reușită, numai bine, sănătate, spor în toate! Doamne ajută.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Face minuni Dumnezeu,așa este. Problema este că omul modern dorește să vadă minuni pentru a crede, nu să creadă pentru a vedea minunile. Altfel, orice călătorie spirituală are încărcătura sa specială, mergem purtând în noi și cu noi împliniri, neajunsuri, bucurii, cereri și mulțumiri deopotrivă.
      Zile cu bucurie, Melinda!

      Ștergere
  9. Uite ca de data asta nu mai pot spune nimic. Doar ca, stiu, nu e un sentiment cu care sa te lauzi, te invidiez pentru toate aceste trairi generate de locuri in care nu voi putea ajunge niciodata. Doar ca nu e invidia aia plina de ranchiuna pe care o vad peste tot in jur. E un amestec ciudat de sentimente in care se amesteca bucuria ca ai ajuns la muntele Athos,care are un loc aparte in sufletul tau, tristetea ca frumusetea lui nu este pentru ochiul oricarui muritor si oricat as vrea sa nu recunosc, parerea de rau ca nu am simtit niciodata aceasta legatura puternica pe care o ai tu cu cel pe care il slujesti cu atata har.
    Una peste alta, ma bucur, Victor ca ai reusit sa ajungi acolo si anul acesta si ma bucur ca, la fel ca intitdeauna, ai impartasit cu noi toate astea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu nu pot spune prea multe, sunt stări și sentimente pe care nu le pot pune în cuvinte, sunt momente unice care înalță și purifică, care smeresc și vindecă.
      Am avut multe încercări anul ăsta, foarte multe, iar deschiderea din final a fost o binecuvântare.
      Mă bucur mult că ai trecut cu un gând prin simplele mele rânduri.
      Seară cu bucurie la casa voastră!

      Ștergere
  10. Stii bine ca, mai devreme sau mai tarziu, tot poposesc pret de un gand macar, printre randurile tale, asa simple cum iti place tie sa crezi ca sunt.
    Seara buna si la casa ta, Victor!

    RăspundețiȘtergere
  11. Eu lam confruntat pe Dumnezeu si nu neg acest lucru dar stiu ca am gresit si eu doar mental si singura salvare este promisiunea pe care o faci pt ca voi lupta in continuare pt Adevar si nu pt minciuna chiar daca voi fi pus la mari incercari.

    RăspundețiȘtergere