miercuri, 21 octombrie 2020

AGORA

 


„...vreme este să taci, vreme este să grăiești...”.

În Grecia antică, de vreo 3 ori pe lună, într-o anumită piață publică, agora, regele își făcea cunoscute hotărârile. Partea frumoasă era că oamenii puteau vorbi și ei, scriau pe un ciob numele proscrișilor, a celor gata de exilare ori închisoare și, de la ăl mai bătrân la cel mai tânăr puteau lua cuvântul înaintea stăpânului. Libertatea cuvântului, gândesc eu acum, a fost și atunci, ca și acum, măcar la nivel de sămânță, reminiscența unei primordiale hotărâri, posibilitatea de a alege rostirea unui cuvânt ori săvârșirea unui act fără prea multă îngrădire.

Virtualul este, mai ales în ultima vreme, o piață publică în care teoretic fiecare poate vorbi, sau nu, măcar pe propriul „perete”. Wall-ul devine, așadar,  spațiul personal în care arăți ceva și te arăți lumii în diversele manifestări cotidiene, ca și cum ai beneficia de un spațiu ce aparent îți aparține, îl administrezi, dar un spațiu cu geamuri pe toate părțile, uneori mai fumurii, prin care prezinți și vezi ceea ce se discută în piață. Doar decența și inteligența  de a nu-ți expune în agora, public, problemele intime te ferește  de oprobriu ori de aclamații inutile, fiindcă să fim înțeleși, problemele unor clipe de viață ce în anumite momente se (în)scriu bolduit pe sinuosul drum al existenței nu trebuie să fie făcute publice, altfel vei ajunge să constați, cu mare amărăciune, că cei ce cândva strigau Osana, să strige mai târziu, acuzator, să se răstignească.

Agora, da, o piață a ideilor în care regii zilelor noastre, în ovații, își impun mesajele, iar poporul, o ceată de golemi ușor de manipulat, fără a avea o identitate în sine, ci doar una de moment, în bucuria primirii unor like-uri care să înlocuiască străvechea  coroniță din ramuri de măslin, stă mereu în așteptarea stăpânului care, doar ștergând o literă din fruntea ce străjuiește conștiința,  te trece de la adevăr la moarte.

Deși am primit de la Dumnezeu darul de a vorbi, alegem tăcerea, oamenii ne forțează să tăcem și facem asta taman de frica faptului că e posibil să devenim prizonierii propriilor noastre gânduri rostite, ostracizații unor timpuri în care valoarea unui adevăr rostit, să echivaleze cu o sentință nedreaptă pusă în aplicare prin lapidare continuă, nu cu pietre făcută, ci cu ascuțite și meșteșugite cuvinte.

Văd zi de zi în virtual și nu numai, văd peste tot cioburile încă scrise, ori scrise și necitite, despre proscrișii unor zile în care, până și eu, guralivul, îmi dau seama că tăcerea e în astfel de situații cel mai bun medicament pentru suflet și minte.

Tăcerile noastre pot fi de multe ori osânditoare dar și mântuitoare. Poți fi acuzat pentru tăcere, dar nu la fel de osândit ca pentru un cuvânt greșit. Și mai e un aspect, nebunia omului care crede că deține adevărul în orice articulare se poate întâlni cu tăcerea lui Dumnezeu, ca-n judecata lui Hristos, acolo nici măcar spălarea pe mâini înaintea poporului nu poate șterge urmele viitoarelor sentințe.

Agora, piața publică, în special cea din lumea virtuală, e saturată de îndemnuri motivaționale, mai greu este însă cu puterea exemplului, de aceea, când observați că-n jur se așterne uneori tăcerea, bucurați-vă, înseamnă că în lumea asta mai sunt oameni care știu că timpul pentru a tăcea e vremea în care, în adâncu-i, omul își lămurește, cumpătat,  în focul fierbinte al conștiinței, aurul cuvintelor viitoare, asta pentru că, așa cum spune un proverb arab, ești stăpânul cuvintelor nerostite și sclavul celor spuse.

E piața plină de oameni care cuvântă, și-n judecata lor oarbă, scrijelind pe cioburile mizere ale ignoranței, uzează de libertatea cuvântului osândind pe cei ce, mărturisind adevărul, au ales tăcerea.

Și veți cunoaște adevărul, iar adevărul vă va face liberi.

 

 

21 de comentarii:

  1. Şi totuşi, dacă dumneavoastră şi alţii ca dumneavoastră ne-ar tăcea pe aici, prin mediul ăsta virtual, ce pustiu ne-ar fi...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uneori am impresia că tăcerile mele ajută mai mult decât vorbele. Alteori mi-e dor să scriu și mă gândesc că n-are să mă citească nimeni.
      Zi cu senin binecuvântat!

      Ștergere
  2. Sunt un cititor tăcut a tot ce ati postat părinte, de multe ori cand intram pe blog, cel puțin acum pe "pandemie" recitesc ce postati. Astept cu nerăbdare să vă asterneti următoarea postarea. Va rog sa ne bucurați sufletele. Ma iertati, eu am mult folos din tăcerile dvs. MULTUMESC si multa sanatate întregi familii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur de sinceritate, iată, se pare că și tăcerile mele ajută, chiar mai mult decât cuvintele.
      Altfel, scriu când și cât îmi permite vremea, aștern când am starea, dacă vrei trăirea necesară transmiterii unui mesaj.
      Zi cu bucurie!

      Ștergere
  3. Tacerea e o vorba grea atunci cand piata este goala.Tacerea ta scrisa aduce alinare, aduce zambete, aduce contradictii, aduce ce nu aduce anul.Acum tac si eu, ca am palavragit prea mult.....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. În piețele goale, mai ales în piețele mari în care odinioară marii oratori își rostuiau cuvintele, în acelea doar ecoul unor timpuri se mai aude.
      Altfel, tăcerile mele... . Lasă, că și ție îți stă bine vorbind.

      Ștergere
  4. Iertare, cred ca am supărat spunând că am folos din "tăcerile" dvs., chiar trebuia sa trec nevăzută prin aceste rânduri. Iertare daca v.am supărat. Nu asta am vrut sa spun ... Dar nu voiam să vă opriți din scris, sa aveti încredințarea ca avem folos si va apreciez

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici vorbă de supărare, sub nicio formă, avem libertate de exprimare chiar și atunci când greșim.
      Am înțeles perfect și mulțumesc pentru gândul bun!

      Ștergere
  5. Dumnezeu exista http://mariaghiorghiu.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu toata lumea are talentul d.voastra la scris,nu ne uitati,avem nevoie de cuvintele d.voastra de suflet!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, dar să nu uităm că sunt mult mai mulți cei cate au nu doar talent la scris, ci și lumină în scrierile lor, și pe aceea trebuie să-i urmărim. Am să mai scriu, nu știu dacă mai rar sau mai des, las pe Cel de sus să mă lumineze.

      Mulțumesc frumos de apreciere!

      Ștergere
  7. Pt Victor: nu te supara pe mine stiu ca esti un om bun caci dumnezeu stie stie asta si nu esti singurul de pe acest pamant,dumnezeu vrea de la tine sa ii faci lucrarile Sale dupa Voia Sa si te accepta asa cum esti dar vrea sa fi mult mai vocal stiu ca ai ales acesta cale sa il slujesti intrun totul pt a face pe placul Lui de aceea tia dat un dar nepretuit de a te face auzit.Totul depinde de tine si sa nu negi tot ceea ce face parte din Viata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bun e doar Dumnezeu, asta dacă este să respectăm întru totul cuvântul Scripturii. Că încerc că fac voia Celui de sus, știu, nu știu însă cât de mult îmi reușește, iar judecata nu o fac eu, nici măcar oamenii cu care interacționez, judecata o va face tot Dumnezeu. Crucea preoției e frumoasă dar e cumplit de grea, de aceea de multe ori depinde de om în lucrare, dar și de Dumnezeu în sporirea lucrului bun.

      Ștergere
  8. Nu te cunosc dar dumnezeu vrea sa te uiti spre cer pt ati oferii un adapost chiar daca te indoiesti de anumite lucruri,dumnezeu iti va arata calea pe care sa o urmezi cu adevarat sub diverse forme.(semne,vise sau altele)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A crede în vise/semne e ca și cum ai alerga după umbră și a vrea să prinzi vântul, și nu eu spun asta, o spune Scriptura. În viața asta avem nevoie de certitudini bazate pe luciditatea credinței, nu pe vise ori semne, fiindcă a urma calea unor himere duce la cădere, la mândrie ori chiar la pierderea credinței.
      Nu mă îndoiesc, nu în credință, mă îndoiesc uneori în puterile mele ori, având credință, pierd din încredere. Una peste alta știu un lucru, Dumnezeu mă iubește mai mult decât merit, adică infinit de mult raportat la vrednicia mea.

      Ștergere
  9. Iti voi mai spune un lucru chiar daca iti va convenii caci e voia lui Dumnezeu ca biserica Romana trebuie reformata din cauza unor Incompetenti care lucreza cu Necuratul pt a avea faima si putere daca pina si moartea costa citeva mii de euro si nu o spun eu asta este realitatea. De aceea Dumnezeu este suparat pe noi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. În credință nu trebuie să confundăm marfa cu ambalajul, nu trebuie să punem în balanță administrația cu tainele, slăbiciunile anumitor slujitori și lucrarea harului.
      Nu sunt în măsură să mă pronunț despre o anumită reformă în Biserică, mai ales pe o anumită speță. Schimbarea trebuie să fie vie și activă la oricare din noi în parte, credincioși și slujitori, schimbându-ne în bine fiecare dintre noi, vom avea o Biserică mult mai activă, mai curată și mai aplicată și aplecată spre cele ale sufletului.
      Pe de altă parte recunosc că și-n Biserică există uscături, multe din ele aflate în stadiu de cercetare ori de îndreptare, recunosc că mai sunt probleme, dar de aici și până la o reformă e cale lungă, Biserica Ortodoxă Română funcționează după un Statut și după un Regulament, cum este firesc, aceste acte fiind hotărâte de Sfântul Sinod și avizate de statul român, drept care, repet, o reformă (nu știu la ce fel de reformă te referi) făcută de dragul reformei nu e ceva urgent în acest moment.
      Repet, schimbarea sau reforma trebuie să fie una personală, dacă nici după ce ne vom schimba în mai bine toți nu se observă modificări, atunci putem vorbi și de o anumită reformă. Până atunci... .
      Zi cu bucurie!

      Ștergere
    2. Vezi tu, Luiza, chiar dacă nu cunoaștem toate vorbele sfinților, din experiența vieții, putem afla sensul anumitor gânduri divine în trăirea unor clipe sensibile ale vieții.
      Mi-e drag să le răspund cititorilor, fac asta din respect pentru timpul acordat simplelor mele vorbe, dar și pentru a lămuri anumite neclarități.
      Seară binecuvântată!

      Ștergere
  10. Ma bucur ca esti cu capul pe umeri si iti admir curajul tau de a spune cu subiect si predicat-de aceea dumnezeu te admira de ceea ce faci tu.Nu sint perfect nu sint decit un om simplu si ma bucur ca mai sint oameni de buna credinta pe lumea asta.Stiu asta pt ca sint o parte din oameni care sint de partea Adevarului.Chiar si in biblie Isus spune Nu sinteti bineveti in "Templul tatalui Meu" de aceea trebuie o schimbare.Daca nu va fi distrus.

    RăspundețiȘtergere
  11. Părinte am cautat în toată scriptura ziua de 25 decembrie nașterea lui Mesia. Ma puteți lamuri și pe mine cum este cu ziua aceasta și sărbătoarea Crăciunului? Binecuvântat este Cel Prea Înalt Creatorul tuturor lucrurilor Văzute și nevăzute

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru a nu dezvolta un comentariu în care să folosesc date istorice ce nu aparțin cercetărilor mele, dar și pentru a oferi un răspuns cât mai aproape de adevăr, las aici doar un link ce explică detaliat cum a apărut sărbătoarea Nașterii Domnului în calendarul creștin. Mai menționez că deși vor fi existat cândva scrieri vechi ce nu au fost cuprinse în canonul Scripturii ori scrieri care nu-s biblice din aceeași perioadă, socotind scrierea se făcea pe papirus, pergament ori tăblițe în acea perioadă, greu de păstrat, nu avem multe dovezi în acest sens.
      Așadar: https://doxologia.ro/viata-bisericii/documentar/de-ce-25-decembrie

      Ștergere