duminică, 11 octombrie 2020

SEMĂNÂND ÎNCREDEREA, CULEGI RESPECTUL

 


Cel care primeşte cuvântul învăţăturii să facă parte învăţătorului său din toate bunurile...; căci ce va semăna omul, aceea va şi secera”.

Pentru prima dată în 24 de ani de preoție am ascultat toaca și clopotul vestind de Liturghie, stând acasă. Nu știu cum să vă descriu sentimentul, în mod normal trebuia să fiu acolo, să aștept oamenii, să stau un pic de vorbă înainte de slujbă, să încep slujba și să mă bucur de glasurile celor care mai timid ori mai curajos cântă în biserică, apoi, după slujbă, să stăm iar de vorbă.

Pregătirea de slujbă se aseamănă întrucâtva cu pregătirea unui ogor pentru însămânțare, pentru ca odată începută treaba, să poți arunca sămânța, să distribui  cuvintele, să faci să rodească cu rod însutit toată fapta cea bună, spre a fi îndestulare celor care doresc o astfel de  hrană nu doar pentru o zi, ci pentru o viață întreagă.

Dar azi nu, nu am plecat la slujbă. Azi am rămas acasă hrănindu-mă cu cuvintele celorlalți, cu cuvintele celor cărora ani de-a rândul le-am vestit Cuvântul prin simplele mele cuvinte, întărit fiind în gândul că cele predicate de mine s-au lipit bine de mințile și sufletele celor care au călcat pragul bisericii cel puțin în anii în care eu le-am fost preot. Eu am încercat să semăn numai sămânță bună în ogorul pe care-l tot îngrijesc cu mare drag, chiar dacă, ca oricărui semănător, indiferent cât de bun ar fi, se mai întâmplă să cadă semințe și pe drum, prin vreun loc pietros ori spinos, iar rodirea să fie anemică și fără rod bun.

Din respect pentru oamenii păstoriți, de dragul celor încredințați spre slujire, din dorința de a-i proteja și pe ei ca și pe cei ai casei mele, încă din primii ani de slujire am mers pe calea adevărului și, cu transparență, în lucrarea iubirii, cu celeritate și responsabilitate, „ deşi sunt liber faţă de toţi, m-am făcut rob tuturor, ca să dobândesc pe cei mai mulţi; Cu cei slabi m-am făcut slab, ca pe cei slabi să-i dobândesc; tuturor toate m-am făcut, ca, în orice chip, să mântuiesc pe unii”.

Vă întrebați oare, unii, ce rost au cuvintele mele de azi? E simplu, azi, într-un fel, deși știam de multă vreme, realizez că ceea ce am semănat cândva, rodește acum și rodește frumos. La cerere, repet, la cerere mi-am făcut testul pentru Covid, cel mai mic simptom mi-a dat de gândit că eu, preotul satului, prin natura misiunii  mele, iau contact cu aproape tot satul. Firește, în ultimele luni am luat contact protejat, respectând toate normele legale, inclusiv în biserică, iar asta nu doar declarativ.

Pozitiv, da, asimptomatic, până acum fără probleme grave și, slavă Domnului, izolat la timp după cum rânduiește legiuitorul. De ce am făcut asta? Repet, dincolo de grija pentru familia mea, din respectul pe care-l port credincioșilor mei, din grija ce le-o port, din dorința de a-i vedea sănătoși, întregi, siguri pe ei și în siguranță lângă mine, din dorința de a nu umbla cu două măsuri, la gândul că vor avea și de acum înainte încredere în preotul lor și-n sămânța cea bună a cuvântului pe care îl transmite de la amvon și nu numai.

Sutele de mesaje primite, nenumăratele telefoane și toate gândurile bune adunate în ultimele trei zile mi-au arătat că sămânța cea bună, acolo unde a căzut, a rodit însutit. Oamenii au apreciat că, deși nu m-a obligat nimeni să fac testul, am procedat moral și, chiar dacă acum sunt nevoit să stau departe de lume, pierzând evenimente importante în familie ori în societate, le sunt aproape și, peste toate, le rămân același vertical slujitor.

Nu intru în polemica covid-ului, că există ori ba, că e conspirație ori nu e, că unii sunt îndreptățiți și alții marginalizați. Când primești rezultatul ca fiind pozitiv și știi că nu e tocmai o cruce ușoară nu te mai gândești la polemică, ci la cei din jur, la cei pe care-i iubești. Drept care, părintește și prietenește vă spun, dacă aveți minime simptome, faceți testul, asta înseamnă responsabilitate și iubire, înseamnă respect și recunoștință față de cei din jur, înseamnă să vă protejați și să-i protejați pe cei dragi.

Altfel, dacă vă întrebați unde este Dumnezeu în ecuația asta, e simplu, în ce mă privește această cercetare la care sunt supus, înmiit mai mică decât încercările lui Iov ori ale altor oameni drepți, această cercetare nu este nimic altceva decât modul prin care răbdarea, credința, încrederea și speranța cu care am fost dăruit trebuie să treacă la alt nivel. Nădăjduiesc că voi ieși mult mai întărit din această izolare, mult mai aplecat spre suferințele oamenilor, mult mai dăruit slujirii mele, mult mai sigur pe hotărârile mele și, de ce nu, mereu pregătit pentru celelalte încercări ale vieții.

Vă mulțumesc tuturor celor ce ne purtați în rugăciuni, vă mulțumesc pentru aprecierea voastră! Sămânță bună am semănat în timp, roade minunate culeg acum.

 


39 de comentarii:

  1. Sărut mâna Parintele nostru bun!Si dvs ati fost si sunteti in rugăciunile noastre!Asa este, ati semănat în noi si in sufletele noastre numai bunătate si iubire!Gândurile de bine si rugăciunile noastre se îndreaptă către Dvs si casa Dvs!#respect

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc frumos pentru tot gândul bun și pentru rugăciune!
      Aveți grijă de voi, de trupul și de sufletul vostru!

      Ștergere
  2. Sanatate multa, Padre! Sa treceti cu bine de acest hop! Bine ca va simtiti bine! Departe de a deschide subiectul Covid, spun doar ca exista incercari grele si aproape de nedoborat pe lumea asta. Am obosit de atatia oameni inversunati, lipsiti de rabdarea de a asculta, de a rationa, oamenii aceia care le stiu ei pe toate. Ma bucur ca va citesc cu asa indemn simplu, calm si lipsit de aroganta care ne sufoca din ce ince mai mult. De altfel, nici nu v-am fi putut percepe vreodata altfel decat asa. Din nou, sanatate multa tuturor din familie si rabdare! Va imbratisam!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Laura, dincolo de escapadele mele oratorice aproape lipsite de sens făcute prin comentariile de pe paginile voastre, când, cum bine știi, driblez printre meniuri fără a avea habar de cele ce țin de cultura culinară, fiind doar un om simplu de la țară, dincolo de acestea zic, sunt un om serios, iar responsabilitatea ce-o port în relația cu credincioșii mei este una foarte mare.
      De aceea, iată, din respect pentru considerația ce mi-o poartă ei, dar și voi, prietenii mei, e normal să acționez și să reacționez părintește.
      Mulțumesc frumos de tot gândul bun!

      Ștergere
  3. Multa sanatate si insanatosire grabnica , Padre ! E doar o gripa sezoniera , dar polemica e mare ! Un mic concediu nu strica nimanui , Dumnezeu vede de sus muuult mai bine ! Va imbratisam cu mare drag !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anul ăsta gripa asta a fost insistentă în fiecare sezon, tulai!
      Sper să fie un concediu plăcut, dacă e să facem această concesie, fie ea doar declarativă. Altfel, îmi doresc sănătatea mie, familiei mele și tuturor celor pe care-i încearcă boala în această perioadă.
      Zi binecuvântată!

      Ștergere
  4. Ce sa mai zic eu Padre decat ca m-am intristat,asa cum m-am intristat cand oameni dragi mie au trecut prin aceasta experienta.Nu putem decat sa ne inarmam cu multa speranta dar mai ales cu credinta,nestiind care este evolutia.Va imbratisez cu drag si va doresc multa multa sanatate.Dumnezeu are grija de oamenii buni si care au o misiune importanta pe acest pamant.Chiar vroiam sa te sun zilele trecute inainte de a se opera mama.Sa te faci bine Padre ca mai ai treaba multa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oamenii activi ca mine sunt mult mai predispuși în astfel de situații, asta chiar dacă, riguros, nu fac rabat de la nicio normă de igienă și distanțare. M-am păstrat și ferit cât am putut și... .
      Îți mulțumim frumos pentru gândul bun și vă urăm și noi toate cele bune, cu recuperare rapidă și ușoară mamei tale!

      Ștergere
    2. Multumim si noi Padre pentru gandul bun.

      Ștergere
  5. Sănătate multă, Padre!
    La fel și fetelor și tuturor enoriașilor tăi!
    E trist că nu mai scăpăm de virusul acesta....
    Ne-a schimbat total viața, dar ne rămâne speranța că se va reveni la normal cândva.
    Numai bine din partea noastră!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Meri, singura posibilitatea dea scăpa mai repede constă în păstrarea regulilor, pe de o parte, iar pe de altă parte, în unirea forțelor decidenților spre a găsi o soluție comună, pentru că acum statele concurează între ele fără niciun folos.
      Într-adevăr, viețile noastre ale tuturor sunt date peste cap, ceea ce era normal înainte azi e doar un vis, iar viitorul... .
      Zi faină să fie la voi!

      Ștergere
  6. Sanatate multa Padre! Cu siguranta Dumnezeu va fi langa tine sa treci cu bine peste asta.
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc frumos de gând și de trecere, Dana!
      O zi cu bucurie și zile cu maximă sănătate vă doresc și eu!
      Să ne revedem cu bine!

      Ștergere
  7. Multă sanatate să vă dea Dumnezeu, părinte! Vă îmbrățișam si sunteti prezent în rugăciunile mele si ale familiei noastre.
    Sărut mâna!
    Manuela

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vă mulțumesc frumos pentru toate gândurile bune și mai ales pentru rugăciuni, Manuela!
      Zile cu bucurie să fie la casa voastră binecuvântată!

      Ștergere
  8. Sănătate multă, Părinte! Mă bucur că sunteți bine și sper că va trece ușor încercarea acesta. Cumva, cred că pentru cei mai mulți dintre noi, nu mai e o chestiune de "dacă", ci de "când" și mai ales "cum" trecem prin asta. Tare bine ar fi dacă am avea mai mulți semeni responsabili, ne-ar fi tuturor cu mult ai ușor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, Iuliana, dar cu toate acestea persistă deasupra tuturor angoasa asta teribilă a gravului ori a morții, mai ales că fiecare casă, mai aproape sau mai departe, are pe câte cineva bătrân ori bolnav, incertitudinea și neclaritățile ce răzbat din media amplificând și mai mult aceste stări.
      Îți mulțumesc frumos pentru tot gândul bun!
      Zile binecuvântate să fie la voi!

      Ștergere
  9. Sănătate multă, să treceţi cu bine peste asta! Las şi eu gândul meu bun.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc frumos pentru tot gândul bun și pentru trecere, Potecuță!
      Să ne revedem cu bine în cele ale scrierilor noastre!

      Ștergere
  10. Multă sănătate, părinte!
    Nadea

    RăspundețiȘtergere
  11. Padre, multa sanatate! La fel si fetelor! Eu am asa o teama in fiecare zi, cu 2 copii care merg si vin de la scoala, acum de cand tot spun ca au crescut cazurile in randul elevilor. Nu ne ramane decat sa ne rugam si sa speram ca totul va fi bine pana la urma! Numai bine va dorim si recuperare usoara! O seara linistita!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Grijă trebuie să avem tot timpul, mai ales pentru copii. Trăim vremuri încercate și trebuie să ne acomodăm cu restricțiile, doar așa putem trece lejer peste toate.
      Curaj mult vouă, putere și spor în cele bune!
      Mulțumim frumos de gândurile bune!

      Ștergere
  12. ''Am citit, e un om cinstit și un bun preot , bine ca mai exista oameni ca el''....Nicoleta

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu știu, Cleme de unde ai acest citat și cine este Nicoleta, dar îi mulțumesc frumos pentru apreciere.

      Ștergere
    2. Nicoleta este sora mea, leoaica si ea.....

      Ștergere
  13. Sănătate multă, părinte, inimă ușoară și încredere...am descoperit în această seară felul dumneavoastră cald de a scrie și de a transmite seninătate, simplitate și erudiție! Cu mirare și bucurie, Mirela

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multă lume-mi spune că am un fel anume de a-mi așterne rândurile, un fel al meu. Evident, nu pot să neg asta, scriu cum vorbesc, așa-mi sunt și predicile, așa și discuțiile cu oamenii.
      Mulțumesc frumos de gând, de apreciere și de trecere!

      Ștergere
    2. Așa este, părinte cuvintele dumneavoastră aduc liniste in suflet si sunt adânci în sens! Cu bucurie și drag, mulțumiri pentru alese!

      Ștergere
  14. Bună seara ,
    Vă doresc multa sanatate , să treceți cu bine peste tot ce se întâmplă.Sunt plecată din sat de peste 30 de ani si de fiecare dată îmi este dor de locul unde m-am născut și am crescut.Imi face o deosebita plăcere să citesc posturile dumneavoastra.
    Vă doresc viață lungă și frumoasă alături de cei dragi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Plecarea dintr-un loc drag nu se poate face decât fizic, pentru că iată, așa cum spui, dorul menține mereu vie trăirea unor momente speciale ale vieții. Plus de asta, să fim înțeleși, măcar și pentru cei care n-au fost niciodată aici, satul nostru are ceva special, ceva aparte, un parfum pe care nu-l poți uita indiferent unde ai merge în lume.
      Mulțumesc frumos pentru tot gândul bun și pentru apreciere, Daniela!

      Ștergere
  15. Răspunsuri
    1. Sunt pe baricade de două săptămâni, am trecut foarte bine, fără probleme și fără simptome.
      Altfel, aveți grijă de voi!

      Ștergere