„Tată, am greşit la cer şi înaintea ta"! Acestea sunt cuvintele grăite de fiul risipitor către tatăl său la întoarcerea din ţinutul păcatului, din îndepărtata ţară a plăcerilor trecătoare unde banul se cheltuie pe dezmierdări şi timpul curge împotriva veşniciei. Multe sunt pildele spuse de Mântuitorul Hristos, dar unele dintre ele parcă anume sunt spuse şi scrise, încât de multe ori zic că Domnul ştia sigur că printre cei ce vor citi se va găsi şi un păcătos ca mine. Şi zic asta cu simţ de răspundere, ştiind (a)plecarea omului spre cele rele, încă din tinereţile sale, de cele mai multe ori, din lipsa unei minţi coapte în rugăciune şi a unui trup smerit prin postire. Vă mărturisesc, asemenea fiului risipitor sunt şi eu. Mi-am cerut şi primit de la Dumnezeu averea (mintea și sănătatea) şi cu ea, nesocotind bogăția libertății primite, în loc să-mi înmulţesc talantul, am pribegit pe cărările vieţii urmărind frumuseţile lumii, gustând din plăcerile ei, ascultând la poveştile rele ale oamenilor, judecând pe cei care caută dreptatea, fără să înţeleg pe cei neştiutori, smerindu-mă în mândrie falsă şi mergând înaintea sfântului altar zdrelit, zdrenţuros şi mocirlit, crezând că mi se cuvine de drept tot ce-mi doresc, că deh, pentru asta m-a făcut Dumnezeu.
Vă spun drept
că de multe ori am imitat pe fratele cel mare din pildă, privind cu invidie pe
cei care reuşiseră să-şi recunoască păcatul, poftind la iertarea pe care ei au
primit-o, râvnind la curăţia/curățenia cu care ei se apropiau de potir pentru că se
căiseră din inimă pentru cele săvârşite, fără să mă gândesc măcar că și pentru
mine Dumnezeu păstrase toate cele bune, toate acele lucruri de care eu mă foloseam
şi pe care nu le apreciam. Nu m-am gândit o clipă că Tatăl, Dumnezeu cel ce
venise să-l caute pe cel pierdut, aştepta momentul în care fiul risipitor se va
întoarce să guste pâinea de pe masa mereu pregătită, să guste din viţelul cel
gras, vițelul jertfit pentru bucuria reîntoarcerii către casa părintească. Căci
să fim sinceri, fiecare din noi și-ar dori să mănânce din roșcove, în definitiv
ele-s dorințele cele mai ascunse și poftele neîmplinite, doar că, bag seama,
ele-s rânduite porcilor, nu oamenilor. Pentru care motiv, ne întoarcem de multe
ori la locul cel dintâi, dar ne întoarcem din interes, foamea ne animă, ceea ce
nu înseamnă că nu suntem primiți, ba da, de fiecare dată, din iubire, din foamea de
iubire
Azi, când scriu aceste rânduri, cuget la ce a
făcut Dumnezeu Tatăl pentru mine şi ce n-am făcut eu pentru El. Mă uit la
icoana răstignirii şi privesc la palmele mele. Palmele mele nu poartă semnele
cuielor, dar deseori poartă trupul lui Hristos în întregime, în chipul Sfintei
Împărtăşanii, şi mă cutremur gândind că sunt nevrednic a purta în mâinile mele
pe Cel ce ţine universul în palma Sa.
De multe ori, când poate îmi doream să mănânc
din roşcovele porcilor, din mâncarea celor ce nu fac voia lui Dumnezeu, când
îmi doream să fiu ca ceilalţi, uitam de Cer, era uşor să fii fiu risipitor, era
plăcut, era odihnitor. Azi, când privesc în urmă, nu mă mai ia somnul la gândul
că perfida moarte mă putea găsi în starea de porcar, de călăuzitor al
animalicului din firea umană, când eu, de fapt, trebuie să fiu păstor al oilor
din turma de Dumnezeu încredinţată. Ridicarea și întoarcerea înseamnă libertate, slăbiciune
fiind, culmea, taman fuga, dorul de ducă, stările în care credeai că poți face
ce vrei și poți fi cine dorești.
Apoi, la un moment dat, văzând cum darurile/talanţii
se împuţinează, cum timpul trece și hrana e pe sfârşite, am început să-mi
revin, să-mi vin în fire, aşa cum spune Evanghelia. De atunci alerg la altar cu frică şi cu
dragoste ştiind că Hristos mă aşteaptă cu aceeași bucurie ca să Se jertfească
liturghie după liturghie pentru mine, dar şi pentru tine, cel care citeşti, pentru
tine cel ce vii la biserică, pentru tine cel ce nu vii sau poate vei veni
vreodată la casa părintească, unde Tatăl ne aşteaptă nu ca pe nişte slugi, ci
ca pe fiii săi pierduţi şi aflaţi, morţi şi înviaţi.
Gândul meu de azi nu e o predică, căci la
predică vă aştept duminica, vă aştept alături de Hristos şi de prietenii săi,
sfinţii, îngerii şi oamenii care vin să guste din pâinea împărăţiei veşnice.
Gândul meu de azi este o meditaţie a condiţiei mizere în care de multe ori m-am
regăsit, târât cu voia mea sau nu, departe de locul în care mereu este o masă
întinsă, ce tainic poartă-n ea căldura părintească.
Și da, poate veți zice că nu e drept că se
iartă multe și se judecă puțin. Când un om e pe patul morții, fie și sufletește
vorbind, dar nu numai, nu judecata trebuie să primeze, ci mila și iertarea. Un
medic bun, înainte de a opera, nu-și ceartă pacientul, nu-l judecă pentru că a
abuzat și s-a îmbolnăvit, ci-l întărește spre vindecare, bucurându-se că și-a
recunoscut boala, pentru ca abia mai apoi, când suferința a trecut, să urmeze
cercetarea.
Altfel, judecata lui Dumnezeu e asemenea judecății oricărui părinte, adică plină de iertare până în adâncul cel mai curat al inimii. Că greșesc, știu, că am căderi, recunosc, dar simt că ridicările, așa, chiar și fără vlagă, sunt primul pas, cel mai important, în drumul către „acasă”.
„Tată, am greşit la cer şi înaintea ta, nu
sunt vrednic...”!
Seara buna Padre.Poate chiar de aceea gresim,stim ca vom gasi iertare.Si unde altundeva daca nu la parintele nostru.Un parinte isi va accepta intotdeauna copilul,asa cum este,chiar daca va fi mahnit.Sa aveti o seara binecuvantata.
RăspundețiȘtergereNu e sănătos să gândim că putem greși știind că oricum vom fi primiți. Pilda care se citește în Duminica Fiului risipitor este complexă, acolo se regăsesc tipologiile umane (fratele mare și fratele mic), dorința de avere, risipirea ei, foamea, durerea, rușinea, mânia fiind și ele întâlnite, practic, e una din cele mai frumoase pericope din Evanghelie.
ȘtergereSeară cu bucurie să fie și la voi!
Biserica Ortodoxa - nu veti scapa de pedeapsa divinina caci Dumnezeu nu accepta uscaturi care isi bat joc si profita la cei trecuti in nefiinta precum Arsenie Boca fara sa tina cont de juramantul Lui fata de Dumnezeu,sa nu mai spun ca cei care au calcat stramb inclusiv preoti sau dus in iad iar cei care vor nega cu vehementa acest mesaj va fi vazut de toata lumea,sa nu credeti ca nu stiu ca Iohanis se teme de ce va urma sa vie dupa voia Domnului caci venirea lui Hristos este aproape. Enoch slujitorul Adevarului si al Dreptatii. Acesta este Blestemul Meu pt voi Copii neascultatori care nesocotiti legile si acceptati Necuratul prin himere in viata voastra.Ochii vostri sint prea orbi de a vedea Adevarul lui Dumnezeu.
RăspundețiȘtergereBunul Dumnezeu, în milostivirea Sa, dacă s-ar mânia și pe lipsa de la școală și, implicit pe greșelile gramaticale, ar fi mai liniște pe-aci. Dar deh, de unde nu e, nici Dumnezeu nu cere.
ȘtergerePace ție, că mult mai ai de citit!