sâmbătă, 10 decembrie 2011

NU POT!



"Nu pot Doamne, nu pot! Înţelege şi Tu că n-am cum să vin, îmi pare rău, iartă-mă"!
Cititorii fideli ai blogului meu ştiu că niciodată nu am scris vreo predică spre citire şi asta pentru că predicarea o fac la altar, liberă, directă şi bazată pe privirea comună vorbitor-ascultător. Asta pentru a nu vă da emoţii cu privire la oarecare schimbare de stil.
De ce nu vin oamenii la chemarea lui Dumnezeu? Ori mai bine spus de ce nu vin toţi oamenii când se face această strigare?
Am să încep cu partea cea mai simplă. Mulţi, nu toţi, nu în cunoştinţă de cauză toţi, nu vin din cauza neştiinţei cultivate pe roditorul ogor al trecătoarei lumi în care sufletul reprezintă fireşte, pe fata moşului din binecunoscuta poveste. În ultima perioadă, unii au devenit reticenţi chemării din cauza unor slujitori ai altarului care au căzut în diverse păcate, oameni fiind, care păcate au fost intens mediatizate, pentru partea leului, provocând o ceaţă spirituală ce s-a lipit perfect pe smogul şi aşa cenuşiu al multor trecători prin această viaţă. Nu cred, la modul cel mai serios, că înaintea lui Dumnezeu putem spune că numai preoţii ( vorbim de cei ce nu-şi fac datoria cum se cuvine )sunt de vină pentru lipsirea de la primirea Cuvântului, deoarece ar însemna să dăm vina doar pe alţii, cum odinioară a făcut Eva în rai cu şarpele. Alţii nu vin pentru că aidoma celor din evanghelie spun că şi-au luat pământ. Pământul acesta reprezintă interminabila dorinţă de extindere pe orizontală a omului care nu caută verticalitatea  şi verticalizarea relaţiei cu Dumnezeu. Mergem oriunde în lume, ne facem planuri şi timp pentru orice, pentru Dumnezeu nu putem.
Ce să spun mai departe. Unii şi-au luat cinci perechi de boi ce trebuie încercate. Astea-s cele cinci simţuri pe care omul le exploatează fără milă. Văzul, mirosul, auzul, gustul şi pipăitul sunt adevărate maşini de test a lumii înconjurătoare. Nu rămâne nimic necercetat, fireşte, mai puţin sufletul şi cele sufleteşti. Dar cine mai are timp şi de suflet, viaţa e scurtă şi trebuie trăită, zic majoritatea, lasă-L pe Dumnezeu, că ne iartă El, că de aia e Dumnezeu.
Ultimii sunt mai speciali. Evanghelia spune că cel chemat s-a scuzat  spunând că şi-a luat femeie şi nu poate veni. Casnicii omului sunt duşmanii lui spune Scriptura, deoarece de multe ori cei dragi ai  noştri ne opresc de la cele spirituale. Majoritatea oamenilor spun că familia e foarte importantă pentru ei. Şi nu zic că e greşit. Dar parcă banalitatea grătarului duminical ce se încheie ori cu reflux esofagian ori cu bezele trimise de nemuritorul Bachus nu reprezintă taman idealul iubirii familiale. O familie împlinită e musai să fie desăvârşită şi prin împlinire spirituală, duhovnicească. Bărbatul, femeia, copilul (unde există acest cadru) nu trebuie să fie piedici în calea răspunsului pozitiv ce trebuie la chemarea lui Hristos.
Hristos cheamă oamenii la împărtăşirea cu dumnezeirea. În general nu se cade să refuzi pe cineva când te strigă la masă. Nu e frumos să-i refuzi hrana firească. Ori dacă o conduită umană îndeamnă la un răspuns pozitiv, cu atât mai mult când eşti chemat de Dumnezeu trebuie să mergi, să nu refuzi, să nu faci pe îmbuibatul cu plăcerile trecătoare ale acestei lumi.
Mi-aş dori ca în preajma sărbătorii Naşterii Mântuitorului să cugetaţi mai adânc la cele sufleteşti, să spargeţi gheaţa superficialului de breaking news  şi să vedeţi  dincolo de ceea ce vă pot oferii obosiţii ochi trupeşti, să vedeţi, să auziţi, să mirosiţi, să atingeţi şi să gustaţi cele pregătite de Dumnezeu.
P.S  Înainte de a arunca cu piatra, nu vă sfiiţi să întrebaţi, dacă aveţi neclarităţi. Azi poate am scris un pic altfel, mai apropiat de cele ale sufletului meu.

4 comentarii:

  1. Parinte ce faci cand cei din casa au aceasta atitudine?
    Cand efectiv nu mai ai nici o nadejde , cand ti-e frica si sa mai zici ceva ca sa nu se inflameze si mai rau atmosfera , cand ajungi tu insuti sa gresesti si sa pacatuiesti inaintea Domnului ,incercand sa-i trezesti pe altii?

    RăspundețiȘtergere
  2. Grea intrebare Monica. Primul loc scripturistic la care m-am gandit a fost pasajul plecarii lui Lot din Sodoma si Gomora. In general oamenii se rup greu de cele de acasa si cand pleaca se uita inapoi ca si sotia Lot, parandu-le rau de cele lasate in urma, de dulceata pacatului. Raman impietriti la chemarea salvarii, se complac in amorteala casnica. Lot si-a pierdut sotia si si-a scapat sufletul. Nu putem forta pe nimeni sa vina la biserica ori sa se roage. In baza libertatii acordate de Dumnezeu vor si raspunde la judecata. Din nefericire cand e vorba de cei dragi ai nostri acest lucru provoaca suferinta.

    RăspundețiȘtergere
  3. "Casnicii omului sunt dusmanii lui " .La inceput am fost la rugaciunea de seara unul , apoi doi , apoi trei , apoi patru ...din nou trei , doi , a ramas unul ca si la inceput .La biserica la fel .Un pas inainte si doi inapoi ni se potriveste foarte bine .Suntem raci la apucaturi si piscam cat putem din sufletul celuilalt . " Mai scurteaz-o ! " mi-au auzit urechile , referitor la rugaciunea de seara .Sau - in scurta vreme cat eram 4 in genunchi inaintea Domnului ( ce fericire pe mine) : " Eu stau doar pana unde zice sa nu te uiti dupa femei "( frumusete straina am vazut si cu dansa mi-am ranit inima )." E prea lunga rugaciunea , nu am rabdare , nu inteleg nimic .Am eu rugaciunea mea de cand eram mic . Aia-i destul ." Rasu-plansu .
    Intr-o predica parintele ne-a spus ca in biserica preot e barbatul , iar acasa femeia trebuie sa fie preotul casei si al familiei .Asa ca ma simt raspunzatoare pentru toti ai mei . Si nu pot decat sa-L rog pe Dumnezeu sa ma lumineze ,cum sa ma port , ce sa spun , ca eu de la mine ...sunt total nestiutoare fara ajutorul Domnului .Cum spunea si Monica , de multe ori ajung sa pacatuiesc incercand sa le deschid ochii .
    Sarutmana Parinte Victor

    RăspundețiȘtergere
  4. Totusi parinte continuand putin intrebarea doamnei Monica ce s-ar putea face pentru cei dragi din jurul nostru(alceva decat rugaciune ) pentru a putea intelege toate acestea ? Cum as putea eu ca sotie sa fiu pe placul sotului meu cand el nu doreste sa stie de Biserica si nici nu este destul de bucuros cand realizeaza ca eu totusi merg ,cum as putea sa-mi educ eu copii in credinta Ortodoxa cand trebuie sa le vorbesc copiilor despre Dumnezeu in lipsa sotului ca sa nu aduc suparare in casa ?Iertare daca am suparat cu ceva parinte,C.A

    RăspundețiȘtergere